2017. okt 21.

Vevővezérelt marketing - Crowdsourcing a gyakorlatban

írta: borben
Vevővezérelt marketing - Crowdsourcing a gyakorlatban

Crowdsourcingnak nevezzük azt a folyamatot, amikor egy vállalat nem a szokásos módon, tehát egy másik szervezetnek, hanem szervezettől független személyek számára szervezi ki valamely tevékenységét.

A bejegyzésben az Újpesti Önkormányzatot hozom fel példaként. A kerületi újság, az Újpesti Napló cikkeinek felhasználásával igyekszem bemutatni az Újpesti Ajándékbolt megnyitása kapcsán alkalmazott vevővezérelt marketing eszközöket.

Első lépésként az újság az ajándékbolt megnyitásának tervét hozta nyilvánosságra, és egyben bevonta a jövő reménybeli vásárlóit az árukészlet tervezésébe is.

Hamarosan megnyílik az Újpesti ajándékbolt, ahol a városrésszel kapcsolatos tárgyakat, ruhákat lehet majd kapni. Az új üzlet kínálatában olyan, fiatalok számára készült pólók is lesznek majd, amelyek kifejezetten a tízen-huszonéves korosztály ízlésvilágát fejezik ki.  … A feladat egyszerű: tervezzenek pólóra nyomtatható, trendi, cool, Újpest-emblémát és szlogent.

A pályaműveket a kerület Facebook-oldalára lehetett feltölteni, és szavazni is ott lehetett rájuk. Ezzel a fogással egyúttal az internetes közösség építése is a marketingesek célja lehetett.

Egy hónappal később, júliusban jelentek meg az Újpest Arca szépségverseny hirdetései a lapban. 10-20 éves gyermekek, fiatalok nevezhettek, a győztes pedig „rendezvényeken, szórólapokon, plakátokon és az Újpesti Ajándékbolt ruházati termékeinek modelljeként képviselheti a városrészt.”

Az eredményhirdetésre augusztus végén, a városnapi rendezvényeken került sor. Itt, és egyéb kerületi programokon már kisebb mennyiségben kaphatók is voltak a tervezőpályázat jónak ítélt munkái alapján készült dísztárgyak, ruhadarabok.

Végül október 17-én nyílt meg az ajándékbolt, ahol a megtervezett emblémákkal ellátott ajándéktárgyak kaphatók, úgy mint: golyóstoll, sapka, karkötő, hamutartó, öngyújtó, kulcstartó, bögre, póló.

 Újpest! Érezd magad itthon! –  a szlogen jegyében a boltban már most megtalálható mindaz,   ami újpesti, vagy Újpestre emlékeztet. Folyamatosan bővül a kínálat. … A bolt nyitását nagy várakozás előzte meg. A helyi relikviák, kabalák, emlék– és ajándéktárgyak megtalálhatók és egyben megvásárolhatók voltak már a város családi rendezvényein. A nagy sikerre való tekintettel trendi újpesti póló tervezésére is buzdította az önkormányzat a fiatalokat. A legsikerültebb tervek már pólókról néznek vissza ránk– az üzletben is.

A fentiek alapján látható, hogy ez a bevezetőkampány egy összehangolt, többlépcsős marketingakció volt, és egy olyan különös példája a crowdsourcingnak, ahol nem egy innovatív vállalat, hanem egy önkormányzat alkalmazta ezt a technikát. Ez tulajdonképpen – közvetett módon – a vevővezérelt marketing politikai felhasználásának lehetőségét is megmutatja. Sikerét nem áll módomban megítélni, de mindenképpen egyik vetülete lehet a lakosok megnövekedő aktivitásával együtt bővülő internetes rajongótábor a Facebookon, mely a kampány végére már meghaladta a 10 ezer főt.

crowdsourcing-cartoon.jpg

Az idézett részek az Újpesti Naplóból és a www.ujpest.hu oldalról származnak.

Szólj hozzá

marketing ajándékbolt crowdsourcing Facebook Újpest