2016. már 29.

Nyitottak vagyunk a csomagolásmentes boltokra

írta: borben
Nyitottak vagyunk a csomagolásmentes boltokra

Napjainkban óriási mértékű szemét keletkezik a környezetkárósító csomagolások miatt, melyek hosszú lebomlási folyamatuk során szennyezik a talajt, vizeinket és a légkört. A probléma egyik lehetséges megoldását jelenthetik az utóbbi időben Európában egyre több helyen nyíló, "zéró hulladék elvet" valló élelmiszerüzletek.

2015 őszén, Budaörsön megnyílt Magyarország első csomagolás nélküli boltja is, noPack néven. Az alapítók a jövőben országos franchise-hálózat létrehozását tervezik. Hasonló, nemcsak környezet-, hanem pénztárcabarát kezdeményezéssel találkozhattak már a berliniek is, Franciaországban pedig már működik egy 6 üzletből álló,  franchise-rendszerben is terjeszkedő élelmiszerlánc, a Day by Day. Ezekben az üzletekben a vevők bármekkora mennyiséget vásárolhatnak az egyes termékekből, s mivel mindezt saját hordozóedényeikben viszik haza, nem keletkezik hulladék.

Erről a jelenségről, illetve ennek fogyasztói megítéléséről is olvashatunk az alábbiakban idézett munkában: Borsos (2015). A dolgozathoz kapcsolódó kérdőíves kutatás - többek között - az értékesítés területén jellemző, új (vagy várhatóan hamarosan megjelenő) trendeket járta körül.

waste-free-shop.jpg

A csomagolásmentes bolt koncepciójának ismertsége kapcsán elmondható, hogy 2015 őszén erről a megkérdezettek 48,9%-a hallott már, ami rendkívül magas arány ahhoz képest, hogy a budaörsi zéróhulladék-üzlet csak néhány hónappal a kutatást megelőzően nyílt meg.

A kérdőív „Véleménye szerint milyen mértékű környezetkímélő hatása lehet az alábbiak alkalmazásának/terjedésének a kiskereskedelemben?” kérdésére csak a csomagolásmentes bolt esetében adtak a válaszadók egyértelműen pozitív értékelést (4,29). Az alábbi táblázatban látható az egyes tételek - korcsoportok (max. 25, ill. min. 26 évesek) szerint is lebontott - megítélése.

blogra01.jpg

A táblázatban zöld kiemelés jelzi, hogy az egyes tényezőket melyik korosztály ítélte meg a környezet szempontjából kedvezőbbnek. Látható, hogy a legtöbb esetben a fiatalabb korosztály bizakodóbb az újítások környezeti hatásait illetően.

Érdekes kérdés az is, hogy a válaszadók mely megoldásokat próbálnák ki az említettek közül (12. táblázat). A kérdőív adatai alapján elmondható, hogy a megkérdezettek nagy többsége szívesen kipróbálná a csomagolásmentes boltokat (68%), de 50% feletti eredményt ért el az ún. okostükör is.

blogra02.jpg

A fent felsorolt alternatív értékesítési módok közül több is alkalmas lehet korábban nem megfogalmazott, látens igények kielégítésére, ezáltal megkülönböztető szerepük lehet a vásárlási döntés során. Ennek megfelelően a csomagolásmentes bolt kipróbálására mutatott magas fogyasztói hajlandóság sem kizárólag a környezettudatosságnak tudható be, hiszen a koncepció a fogyasztóknak egy másik igényére is reagál. E szerint vannak, akik szeretnének ténylegesen csak annyival gazdálkodni, tehát annyit megvásárolni, szállítani és tárolni, amennyire szükségük van. Ez az igény a szolgáltatások terén már felszínre került (pl. kábeltelevízió, fodrászat stb.), és egy egyre gyakoribb marketingüzenetté kezd válni.

Ennek további kutatása szintén érdekes feladat, hiszen megítélésem szerint nemcsak a környezettudatosság és a költségmegtakarításra való törekvés, hanem más, pszichológiai tényezők is közrejátszhatnak benne.

A csomagolásmentes üzletre visszatérve, a koncepció tényleges jövőbeni sikere (és így az ilyen típusú boltok elterjedése) vélhetően azon múlik majd, hogy a vevőknek milyen mértékű kényelmetlenséget jelent a nem megszokott körülmények között történő vásárlás. A boltot még személyesen ki nem próbáló fogyasztók véleménye azonban mindenképpen bizakodásra adhat okot.

 ***

A bejegyzés Borsos (2015) alapján készült. A bejegyzés egészének vagy részének másolása, felhasználása, újbóli közzététele, illetve a tartalmára történő hivatkozás és idézet csak a forrás pontos megjelölésével engedélyezett.

Forrás: Borsos Bence (2015):
Új utak keresése a folyamatosan változó piaci környezetben. Értékesítési stratégiákat befolyásoló fogyasztói szokások és attitűdök vizsgálata a hazai FMCG-szektorban. Szakdolgozat. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest

A bejegyzés dőlt betűs bevezetője a franchiseportal.hu oldal számára készült.

Szólj hozzá

kutatás zöld kérdőív csomagolás ellátási lánc fenntartható fejlődés