2017. júl 01.

Losing control – Kihívások az autóipari ellátási láncokban

írta: borben
Losing control – Kihívások az autóipari ellátási láncokban

Az autóiparban elterjedt megnevezések szerint megkülönböztetünk első-, másod-, harmadkörös beszállítókat, és így tovább. Az első szint különös jelentőséggel bír, hiszen ők helyezkednek el legközelebb az autógyártó multinacionális vállalatokhoz, az ún. OEM-ekhez (original equipment manufacturer).

Az OEM-ek az utóbbi évtizedekben hangsúlyosan az alapvető képességekre kezdtek koncentrálni, melyben az egyik kiemelt fontosságú elem a márka erősítése. Ami nem esszenciális ehhez, azt kiszervezték, tehát számos alkatrészt már nem maguk állítanak elő, hanem beszállítóktól vásárolják meg.

19c4716.jpg

Az elsőkörös beszállítók pedig egyre több feladatot látnak el. Túl a profiljukba tartozó részegységek gyártásán, az ahhoz kapcsolódó alsóbb szintű beszállítók tevékenységét is ők hangolják össze, ezért integrátoroknak is nevezik őket. Azonban arra is érdemes odafigyelni, hogy a túlzott kiszervezés számos negatív hatással is járhat. Choi és Linton* szerint az, hogy az autógyártók kiadtak a kezükből számos feladatot, azt is magával hozta, hogy elvesztették az ellenőrzési képességüket a felmerülő költségek felett.

Ezzel egyenértékű probléma, hogy csökkenhet a technológiai innovációs képességük, nehezebben fognak reagálni a piaci trendekre és a keresleti változásokra. A szerzők szerint emellett a fenntarthatóság kontrollálása is nehezebbé válhat. Nehezebb lesz tehát a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítése a teljes ellátási láncban, pedig ez napjaink egyik fontos versenyképességi tényezője.

A túl sok feladatot delegáló gyártók elveszítik a közvetlen kapcsolódási pontokat az alsóbb szintekről induló technológiai újításokhoz, tehát lassabban fognak reagálni, így a versenytársakat követő, kevésbé innovatív vállalatokká válhatnak. hasonló okokból kritikus a piacról származó információk begyűjtése is, ami így szintén csorbát szenvedhet.

A probléma felismerése után a vállalatoknak meg kell vizsgálniuk, hogy melyek azok a versenyelőnyéhez hozzájáruló tényezők, melyek koordinálását mindenképpen saját kezében kell tartania. Ezek lehetnek akár kicsi, alsó körös beszállítók is, amennyiben akár technológiai, akár piacismereti szempontból kiemelkedők.

A másik fontos feladat egy teljesköltség-szempontú elemzés elvégzése, ami alapján a költségekre legnagyobb hatást gyakorló részegységek előállítóival – az előbbiek során kiválasztott beszállítókhoz hasonlóan – közvetlen megállapodásokat kell kötni, az integrátorok bevonása nélkül. Choi és Linton szerint ez elengedhetetlen és nem helyettesíthető minősített beszállítói listák létrehozásával, ugyanis az szintén számos kockázattal jár és problémákhoz vezethet.

A hivatkozott cikk jó példaként a Honda of America ellátási láncát hozza fel. Ők egyes másod- és harmadkörös beszállítókkal – a Honda versenyképessége szempontjából kulcsfontosságú – költség és/vagy technológiai területeken közvetlenül működnek együtt, de például minőségi vagy szállítási kérdésekben az említett beszállítók is egy integrátor ellenőrzése alá tartoznak.

honda_of_america_ellatasi_lanca.png

Végezetül persze el kell fogadtatni a változásokat a felelősségi körükben sérülő integrátorokkal is. Az ő meggyőzésükhöz és a jó kapcsolat fenntartásához szükséges, hogy a vállalat megfogalmazza a változtatásokban rejlő lehetőségeket és hatékonyan tudjon érvelni mellettük. A fent leírt akcióterv az autógyártó versenyképességét nagyban növelheti, ami pedig végeredményben a teljes ellátási lánc sikeréhez is hozzájárul. Véleményem szerint a hosszú távú érdekeiket is szem előtt tartó elsőkörös beszállítók számára ez kellően erős érv kell, hogy legyen.

 

*Thomas Choi és Tom Linton (2011): Don’t let your supply chain control your business. Harvard Business Review, December, 112-117.

Szólj hozzá

gazdaság beszerzés gyártás outsourcing ellátási lánc autóipar OEM core competence